Pengembangan Animasi 3d “Kesuba” Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Nilai Karakter Peserta Didik Kelas IV MI Bahrul Ulum Surabaya

  • Atika Dwi Rahmawati Universitas Negeri Surabaya
  • Muhammad Turhan Yani Universitas Negeri Surabaya
  • Raden Roro Nanik Setyowati Universitas Negeri Surabaya
Keywords: 3D Animation, Learning Outcomes, Character Values

Abstract

The purpose of this study is to determine the feasibility, practicality and effectiveness of 3D animation products in improving learning outcomes and internalizing character values. The subject of the device trial was carried out on students of Madrasah Ibtidaiyah Bahrul Ulum Surabaya. Research design using Pre-Experimental. The form is in the form of a One-Shot Case Study. In this design there is a group given treatment and observed (Q). Data collection techniques in this study used tests, observations, interviews and questionnaires. So the conclusion of this study is that the development of animated media in learning material on ethnic and cultural diversity in the classroom can provide alternative interactive media. There is an increase in the use of animated media in learning material on ethnic and cultural diversity. The use of animation media on ethnic and cultural diversity material provides maximum completeness value.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2022). Penggunaan Media dan Aplikasi Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid 19 . Bandung : Media Sains Indonesia .
Adesta, D. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Impliaksinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar . Jurnal Ilmu Pendidikan Almaata , 39-48.
Adrianto, S. (2022). Mengapa Media Pembalajaran Itu Penting . Bekasi : Aranca Pratama .
Ali, A. M. (2018). Pendidikan Karkter Konsep dan Implementasinya . Jakarta: Kencana .
Amalia, A. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif "Bekal saya" Berbasis Android pada mata pelajaran IPS Materi Kenampakan Alam dan Keberagaman Sosial dan Budaya Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar Unesa, 3104-3113.
Apriliani, M. (2021). Pengembangan media pembelajaran PPKn SD berbasis Powtoon untuk mengembangkan karakter tanggung jawab. Jurnal Pendidikan Dasar Unissula, 129-145.
Cecep Kustandi, D. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran . Jakarta : Kencana Prenada Media Group .
Kartika. (2019). Pengembangan Media Animasi dalam Pembelajaran Inkuiri Subtema Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Sekolah Dasar. Surabaya: Repository Unesa, 314-316.
M.Arif, E. W. (2020 ). Pengembangan Media Pembelajaran. Solok Sumatera Barat: Balai Insan Cendikia Mandiri .
Mahardika. (2021). Pembelajaran IPS sebagai penguat nasionalisme dalam menghadapi tantangan di. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 80-81.
Maria. (2018). Terampil Memilih Dan Menggunakan Metode Pembelajaran. Suhuf, 36 , 43-45.
Mariana, N. (2018). Meningkatkan Hasi Belajar Kognitif Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar Mealui Penggunaan Media Magic Box Kelas IV SDN Ujung XIII Surabaya. JPGSD Unesa, 1517-1528.
Putra, I. G. (2020). Hasil belajar IPS Menggunakan Kolaborasi Model Discovery Learning Berbasis Media Animasi. Journal of Education Technology Undiksha, 22-37.
Putu Jati, I. I. (2019). Pengembangan Media Permainan Edukatif Teka-teki Silang Berorientasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran IPS . Jurnal EDUTECH UNDIKSA , 67-79.
Ramen A Purba, A. T. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran . Jakarta : Yayasan Kita Menulis .
Rasyid, I. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Matematika Uinsu, 92-100.
Rismayani, K. (2020 ). Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran IPS . Jurnal Pendidikan IPS UNDIKSHA , 10-11.
Rofiki, I. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.
Saringatun. (2021). Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Teori dan Implementasi . Sukoharjo : Pradina Pustaka .
Sativa, R. O. (2021). Validitas Modul Berbasis Edutainment dengan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Materi Bangun Sisi Datar Peserta didik Kelas VIII. Prosiding Seminar UNIMUS , 17-21.
Setyosari. (2016). Pemanfaatan Digital Storytelling Sebagai Media Pembelajaran Tematik di SD . Prosiding Digilib Mercubuana , 549-555.
Setyowati, R. N. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Akhlak Religius Peserta didik Di Madrasah Aliyah Negeri 1 Magetan. Journal of Civics and Moral Studies UNESA,1-16.
Shodiqin, R. (2016). Pembelajaran Berbasis Edutainment. Jurnal Al-Maqoyis, 37-41.
Siska, Y. J. (2021). Nilai Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar . Journal Of Elementary School Education(JOUESE) , 1-3.
Sofyan, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Edutainment untuk melatih Kreativitas Speerta didik SMK Jurusan Otomotif Pada Materi Fluida Statis . JPPS Jurnal Penelitian Pendidikan Sains , 1432-1440.
Subroto, W. T. (2019). Pengaruh Media Google Earth Terhadap Hasil Belajar Berdasarkan Keaktifan Peerta didik Kelas IV Tema Indahnya Negeriku Di Sekolah Dasar. JRPD Unesa , 2-3.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan RND . Jakarta : Alfabeta.
Suprijono, A. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Dalam Pembelajaran IPS Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Kelas v SDN Geluran 1 Taman . Jurnal Education and Development , 544-551.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar . Jakarta : Kencana Publisher .
Suttrisno, S. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Alat Peraga Ips Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 77-90.
Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 83-91.
Suttrisno, S., Riyanto, Y., & Subroto, W. T. (2020). Pengaruh Model Value Clarification Technique (Vct) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 718-729.
Suttrisno, S., & Yulia, N. M. (2022). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Mendesain Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka/Teacher Competency Development in Designing Learning in the Independent Curriculum. Al-Mudarris: Journal Of Education, 5(1), 30-44.
Syafi'i. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Peserta Didik Dalam Bebagai Aspek dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, (2) 115-121.
Syarifuddin, E. D. (2022). Media Pembelajaran Dari Masa Konvensional Hingga Masa Digital . Palembang : Bening Media Publishing .
Synthia, I. (2019 ). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Hands Move dengan Konteks Lingkungan MAPEL IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terampil , 10-18.
Triwiyanto, T. (2021). Pengantar Pendidikan . Jakarta: PT Bumi Aksara.
Umi Lailatul Qoidah, H. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Si Panca Berbasis Android Pada Pancasila Untuk Peerta didik Kelas IV Sekolah Dasar . JPGSD Unesa , 2816-2817.
Wahab, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran SD/MI. Jakarta : Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Wayan, I. (2021). Open Ended Play dan Kompetensi Abad 21 Dalam Prespektif Pendidikan Anak Usia Dini. Malang: Inara Publisher.
Widhi, D. (2021). Teori dan Konsep Pedagogik . Jakarta: Insania.
Widiyasanti, M. (2018). “Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Tanggung Jawab Peserta didik Kelas V”. Jurnal Pendidikan Karakter UNY , 14-17.
Yani, M. T. (2014). Pembentukan Karakter Peerta didik Melalui Program Lima S (Senyum, Sapa, Santun) Di SMA Negeri 1 Sidoarjo . Kajian Moral dan Kewarganegaraan FISH Unesa, 786-788.
Yaumi, M. (2014). Landasan, Pilar dan Implementasinya . Jakarta : Kencana.
Zahwa, F. A. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi . Equilibrium Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi Universitas Kuningan , 71-85.
Published
2023-03-27
How to Cite
Rahmawati, A. D., Yani, M. T., & Setyowati, R. R. N. (2023). Pengembangan Animasi 3d “Kesuba” Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Nilai Karakter Peserta Didik Kelas IV MI Bahrul Ulum Surabaya. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 325-332. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.262