Madrasah Literasi Berbasis Integratif

  • Deny Kurniawan
  • Ani Rachmawati
  • Dina
  • Anwar Christianto
Keywords: Madrasah, literasi, integrasi

Abstract

Abstract: Allah says in QS. Al Alaq verse 1, which contains the command to read. One of our nation's generation's ongoing problems is reading, so that the current number of literacy movements aims to arouse students' willingness and readability as a generation who likes to read. The obligation to read as the spirit of education will open broader horizons. Reading books as a punishment in madrasas is considered very appropriate compared to corporal punishment because it will directly impact science and practice reading needs. All subjects can be integrated with the concept of literacy. Integrating literacy with various kinds of subjects is the management contained in Surah Al Alaq verse 1. Also, libraries as reading houses and literacy houses, must play a full role in running literacy madrasas. Thus we can explain that this verse is comprehensive in integrating various aspects to improve the quality of students and make madrasas integrated literacy machines.

Abstrak: Allah berfirman dalam QS. Al Alaq ayat 1, yang isinya perintah untuk membaca. Problem yang berkelanjutan generasi bangsa salah satunya adalah membaca , sehingga banyaknya gerakan literasi sekarang ini bertujuan untuk menggugah kemauan dan kemampuan baca peserta didik sebagai generasi gemar baca. Kewajiban membaca sebagai ruh pendidikan akan membuka cakrawala pandangan yang lebih luas. Membaca buku sebagai hukuman di madrasah dirasa sangat tepat di bandingkan hukuman fisik karena akan berdampak langsung pada keilmuan dan berlatih kebutuhan membaca. Semua mata pelajaran bisa di integrasikan dengan konsep literasi. Mengintegrasikan literasi dengan berbagai macam mata pelajaran merupakan manajemen yang terkandung dalam suratAl Alaq ayat 1. Selain itu perpustakaan sebagai rumah baca dan rumah literasi harus berperan penuh dalam menjalankan madrasah literasi. Dengan demikian bisa dijelaskan bahwa ayat ini sangatlah luas dalam mengintegrasikan berbagai aspek untuk memperbaiki kualitas peserta didik serta menjadikan madrasah sebagai mesin literasi yang terintegrasi.

 

DOI: https://doi.org/10.33399/edukasia.v2i1.35

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2021-01-06
How to Cite
Deny Kurniawan, Ani Rachmawati, Dina, & Anwar Christianto. (2021). Madrasah Literasi Berbasis Integratif. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 41-51. https://doi.org/10.62775/edukasia.v2i1.35