Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android dalam Pembelajaran CNC di Kelas XII Teknik Pemesinan

  • Ahmad Haris Abdillah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Atiqoh Atiqoh Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Hari Karyono Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
Keywords: Instructional Media; Android Application; CNC

Abstract

This research aims to develop effective and interactive Android application-based learning media for learning CNC (Computer Numerical Control) in class XII Machining Engineering. This research uses the ADDIE development method which involves preliminary studies, learning media development, and data obtained from validation results from media experts 78.00%, material experts 92.22% and design experts 95.00% and three trials were carried out on students, namely individual trials obtained percentages 90.55%, small group trials obtained a percentage of 90.27% and field trials obtained a percentage of 93.43% with very good criteria. The conclusion of this research shows that the development of Android application-based learning media in CNC learning has very good quality and is suitable for use in the learning process, can foster student learning motivation, the Android application developed is very interesting and easy to use as well as innovative and effective in helping students in CNC subjects in class XII Machining Engineering, Android applications can improve students' theoretical and practical skills in CNC subjects in class XII Machining Engineering.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, A. P., & Susanti, N. A. (n.d.). Pengembangan Modul CNC Milling Software Mastercam X9 Mata Pelajaran CNC Jurusan Teknik Pemesinan SMKN 1 Blitar. Ejournal.Unesa.Ac.Id. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-mesin/article/view/45072
Agustin, M., & Pratama, Y. A. (2021). Keterampilan Berpikir Dalam Konteks Pembelajaran Abab ke-21. PT. Refika Aditama.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipata.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.
Adit, A. (2019). Gebrakan “Merdeka Belajar”, Berikut 4 Penjelasan Mendikbud Nadiem. KOMPAS.Com.https://edukasi.kompas.com/read/2019/12/12/12591771/gebrakan-merdekabelajar-berikut-4-penjelasan-mendikbud-nadiem?page=all
Aisyah, S., & Muhammad Alif Kurniawan. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 48–56. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.195
Atiqoh. (2023). Desain Bahan Ajar Berbasis Problem Based Learning, Malang: CV. Seribu Bintang.
Azmi, S., Basuki, I., Widodo, A., & Sumbawati, M. S. (n.d.). Pengembangan Aplikasi Android Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android pada Kompetensi Dasar Troubleshooting …. Ejournal.Unesa.Ac.Id. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-elektro/article/view/41416
Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach. Springer Science & Business Media, LCC. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6
Darmanto, J. (2007). Modul CNC Milling. Jakarta: Yudhistira.
Darmawan, D. (2013). Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Daryanto, D. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan, K. (2017). Kompetensi Keahlian Teknik Pemesinan. Jakarta: Pendidikan Dasar dan Menengah.
Depdikbud. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20, Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Fitriani, Y., Pakpahan, R. & Asyirri, A.A. (2019). Perancangan Prototype Mesin Cnc (Computer Numerically Controlled) Plotter 3 Axis 2d Menggunakan Mikrokontroler Arduino Uno. JISICOM, 3, 23.
Hujair, A.H.S. (2009). Media Pembelajaran, Yogyakarta: Safiria Insania Press. Juraman, S.R. (2014). Pemanfaatan Smartphone Android Oleh Mahasiswa Ilmu Komunikasi Dalam Mengakses Informasi Edukatif. ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 3, 11-12.
Jurnal Ponsel. (2018). Macam-Macam Versi Android Beserta Gambar dan Penjelasannya. Diakses dari www.jurnalponsel.com/versi-android. Pada tanggal 19 September 2022.
Kemenristekdikti. (2015). Peraturan Pemerintah RI Nomor 13 Tahun 2005, tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan
Kemenperin. (2017). Hasil Penyelarasan Kurikulum dan Silabi SMK sesuai Kebutuhan Industri: Kompetensi Keahlian Teknik Pemesinan. Pusdiklat Industri.
Kominfo. (2018). Indonesia Raksasa Teknologi Digital Asia. Diakses dari https://kominfo.go.id/content/detail/6095/indonesia-raksasa-teknologi- digital-asia/0/sorotan_media. Pada tanggal 19 September 2022.
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2013). Media Pembelajaran; Manual dan Digital, Cet.1 Ed. 2. Bogor: Ghalia Indonesia.
Laksana, N.C. (2018). Jarang Diketahui, Ternyata Ini Inspirasi dari Logo Robot Android. Diakses dari https://techno.okezone.com. Pada tanggal 5 Juli 2022.
Matondang, Z. (2009). Validitas Dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian. Jurnal Tabularasa PPS Unimed, 6, 93.
Meier, R. (2009). Professional Android™ Application Development. Indianapolis: Wiley Publishing.
Mulyatiningsih, E. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran. Diakses dari http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pengabdian/dra-endang- mulyatiningsih-mpd/7cpengembangan-model-pembelajaran.pdf. pada 19 September 2022.

Munadi, Yudhi (2008). Media Pembelajaran, Jakarta : Gaung Persada Press
Munir. (2012). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: CV Afabeta.
Purwoko, B.S.H. (2009). Pengembangan Mesin Cnc Virtual Sebagai Media Interaktif Dalam Pembelajaran Pemrograman CNC. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 2, 170-171.
Purwoko, B.S.H. (2016). Rekayasa Computer Numerically Controlled Turning Sebagai Media Pembelajaran. JPTK, 46, 87.
Purwantoro, Rahmawati, H., & Tharmizi, A. (2013). Mobile searching objek wisata Pekanbaru menggunakan Location Base Service (LBS) berbasis Android. Jurnal. Politeknik Caltex Riau. (Vol 1 hlm 177).
Sanjaya, A. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Satyaputra, Alfa dan Aritonang, Eva Maulina. (2014), Beginning Android Programming with ADT Bundle, PT. Elex Media Komputindo, Jakarta.
Safrendi, N., Syofii, I., & Darlius, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Modul pada Mata Kuliah CNC di Program Studi Pendidikan Teknik Mesin. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/ptm/article/view/8689
Setiyono, M., Sayuti, M., Kuat, T., Santosa, B., & ... (2020). Learning of Basic CNC Programming in Vocational High School (SMK) with Integrated Mach3mill Prototype Media. In International Journal of …. lppm.umtas.ac.id. https://lppm.umtas.ac.id/wp-content/uploads/2021/11/P_BA-9.pdf
Sanjaya,Wina. (2019). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Jakarta: Kencana.
Shih, G., Lakhani, P. & Nagy, P. (2010). Is Android or iPhone the Platform for Innovation in Imaging Informatics. Journal of Digital Imaging, 23, 3.
Statcounter. (2019). Mobile Operating System Market Share Indonesia. Diakses dari https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/indonesia. Pada tanggal 19 September 2022
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tribunjogja. (2018). Guru Dituntut Kreatif dalam Kurikulum 2013. Diakses dari https://jogja.tribunnews.com/2018/07/10/guru-dituntut-kreatif-dalam- kurikulum-2013. Pada tanggal 19 September 2022
Wirawan, P.W. (2011). Pengembangan Kemampuan E-Learning Berbasis Web ke dalam M-Learning. Jurnal Masyarakat Informatika, 2, 21-22.
Published
2023-11-06
How to Cite
Abdillah, A. H., Atiqoh, A., & Karyono, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android dalam Pembelajaran CNC di Kelas XII Teknik Pemesinan. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 2209-2218. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.569